Zlituj się

ZLITUJ SIĘ



Mogę poczynić pewne przypuszczenia dotyczące Twojego angielskiego: Najprawdopodobniej chcesz wyrazić i/albo rozumieć idee dotyczące przeszłości, teraźniejszości i przyszłości (zobacz rozdziały pierwszy-trzeci); że nie możesz już wiecznie omijać rzeczowników odsłownych i bezokoliczników i że czasami porozumiewasz się na temat sytuacji hipotetycznych. Dlatego ja (tak jak każdy inny nauczyciel lub podręcznik) uczę struktur, potrzebnych uczącym się angielskiego do tych celów. Ale struktura to jedna rzecz. Słownictwo to inna historia.

Oczywiście łatwo przewidzieć, że wszyscy uczący się języka wcześniej lub później będą potrzebować znajomości słów i wyrażeń powszechnych w codziennej angielszczyźnie. Są również słowa szeroko stosowane na zajęciach z angielskiego i w podręcznikach. Wszystkich tych słów uczę. Ale poza tym...

Zlituj się! Ty, tam... tak. Ty. Skąd ja mam wiedzieć,o czym będziesz chciał porozmawiać jutro, co przeczytać w przyszłym miesiącu, czego słuchać za rok i o czym zechcesz napisać w swoich wspomnieniach za kilka lat? Skąd ma to wiedzieć autor Twego podręcznika? Twój nauczyciel? Skąd Ty możesz o tym wiedzieć? Studentów bardzo niepokoi to, czy słownictwo stosowane w ich podręcznikach i na zajęciach jest użyteczne. Pięknie - ale użyteczne dla kogo? gdzie? kiedy? Nauczyciele i książki nie zajmują się normalnie słownictwem, które jest kompletnie bezużyteczne i czynią, co tylko możliwe, byś mógł uczyć się interesujących i pożytecznych słów. Ale tylko wtedy, kiedy nauczysz się uczyć samego siebie zyskasz realną gwarancję poznania słownictwa, którego Ty - właśnie Ty - rzeczywiście potrzebujesz.

Uczenie słownictwa samego siebie jest łatwe, zabawne i interesujące. Każdego tygodnia do słownictwa, którego znajomości wymaga od Ciebie nauczyciel dodaj kilka nowych słów i zwrotów. Nie musi ich być wiele; dwa lub trzy, interesujące Cię i przez Ciebie wybrane - to w zupełności wystarczy. A następnie: naucz się ich! Naucz się znaczenia, pisowni, wymowy i form, w których te słowa mogą wystąpić. Dowiedz się jak, przez kogo i w jakich sytuacjach każde z nich jest stosowane, a potem: używaj ich! Na lekcji, w zadaniu domowym, w rozmowie i korespondencji, w swoim pamiętniku i w wyobraźni. Jak powiadają: jeśli posłużyłeś się słowem lub wyrażeniem ze trzy razy, jest ono Twoje.

Spróbuj!





THE ENGLISH ADVISOR or HOW TO USE ENGLISH IN EVERYDAY LIFE
by Sherill Howard Pociecha
Tłumaczenie Learning Strategies:
Tadeusz Rybowski i Piotr Madejski
REMIX Wrocław oraz Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne
  • /jezyk-angielski/35-strategie/56-kojarz
  • /jezyk-angielski/35-strategie/54-pisz-do-siebie